part 108

2K 261 23
                                    

Theo bersila di atas tanah. Dia hanya memerhatikan 2 orang Xavier sedang bertarung pedang. Kedua-duanya sekata. Sama. Seperti cermin. Jari jemari Theo bermain-main di dagunya. Sedang berfikir. Yang mana satu Xavier sebenar?

"Takkan kau nak tengok je? Tolonglah aku!" Ujar Xavier 1 sambil menghalang tusukan pedang Xavier 2.

"Tapi aku tak tahu kau yang mana satu." Ujar Theo.

"Kau tolong aku Theo.. aku Xavier.. kawan kau!" Ujar Xavier 2. Menambahkan lagi kerumitan di kepala Theo. Theo pantas berdiri.

"Baik.." Theo melompat ke tengah-tengah ruang di antara Xavier 1 dan 2. Tumbukan mengenai tanah lalu tanah merekah sekaligus menghentikan pertarungan kedua-duanya. Kedua-dua Xavier berundur ke belakang.

Theo memandang kedua-duanya. Xavier 1 kelihatan terkejut melihat wajah Theo. Corak lingkaran hitam kecil pada bawah anak matanya yang berwarna merah itu bertukar rupa. Dari corak lingkaran kecil menjadi sebuah lingkaran besar. Hampir memenuhi separuh dari wajah lelaki itu. Dan matanya juga berubah corak. Seperti mata seekor ular.

"Theo.. muka kau.."

Theo memandang ke arah Xavier 2 pula. Xavier 2 tersentak. Kedua-dua belah mata Theo merenungnya tajam. Badannya menggigil serta-merta. Pedang di tangan terlepas ke tanah. Perlahan-lahan dia berundur ke belakang.

Canavar tersengih menampakkan gigi taringnya.

"Macam tulah.. Atlas."

Xavier 2 jatuh terduduk di atas tanah. Perlahan-lahan tubuhnya bertukar rupa. Sama seperti makhluk-makhluk putih yang menyerang Xara, Aigle dan Ken. Mata Theo kembali normal saat dia melangkah mendekati makhluk putih itu. Dia melutut di atas tanah.

"Siapa kau sebenarnya? Dan kenapa kau serang kitorang?" Soalnya. xavier juga turut sama mendekati Theo.

Makhluk itu masih menggigil ketakutan. Entah apa yang dia nampak pun tiada yang tahu.

"A-aku... Poros.. d-dari tentera r-rahsia Ballad. K-kami ditugaskan untuk.. buatkan kalian m-membunuh sesama sendiri.." jelas Poros, si makhluk putih.

.....................................................................

"Kenapa kitorang perlu bunuh sesama sendiri? Kenapa kau atau Ballad tu sendiri yang bunuh kitorang?" Soal Ken. Polo menelan air liurnya.

"Sebab.. tak ada antara kami yang mampu membunuh pemilik kuasa dari serpihan urre gold." Jelas Polo.

........................................................................

"Tapi kenapa? Kenapa Ballad nak bunuh kami?" Soal Xavier.

"Supaya identitinya, tidak terbongkar." Balas Poros.

"Tapi.. apa kena mengenanya dengan kitorang?" Soal Theo.

.....................................................................

"Sebab kalian sedang mencari serpihan yang seterusnya. Dan serpihan itu ada pada Ballad. Dan. Kalau..." polo berhenti di situ.

"Kalau apa?" Soal Xara. Polo memalingkan wajahnya.

"Kalau apa?!" Jerkah ken.

.....................................................................

"Kau bunuhlah aku.. aku tak akan sesekali jawab soalan tu.." ujar Poros. Saja membangkitkan kemarahan Theo. Buku lima diangkat dan dihayunkan ke wajah Poros. Hanya dengan sekali tumbuk, makhluk putih itu rebah ke tanah tidak sedarkan diri.

"Tak guna.." gumamnya.

"Kau pergi tumbuk dia tu kenapa? Sekarang kita dah tak boleh nak tanya apa-apa dah." Ujar Xavier.

"Yang penting sekarang, kita dah tahu kat mana serpihan ke 7." Ujar Theo. Xavier hanya mengangguk perlahan.

.....................................................................

"Kita kena cari Theo dengan Xavier." Ujar Ken yang masih sedang menggendong Aigle yang sepertinya sudah tidak sedarkan diri.

"Ken.. aku nak kau bawa Aigle jumpa mak cik Rosel. Biar aku cari diorang." Ken mengeluh perlahan sebelum mengangguk.

"Bertahan Aigle.. aku takkan biarkan kau mati." Ujar Ken sebelum berlari meninggalkan tempat itu. Xara mengikat polo pada sebatang pokok yang berada di situ.

"Kau tunggu kat sini sampai aku datang balik." Tanpa menunggu sebarang jawapan, Xara bergegas meninggalkan Polo di situ.

..................................................................

"Ken.." panggil Aigle dengan suara yang sangat perlahan namun masih mampu ditangkap oleh telinga lelaki yang sedang menggendongnya.

"Ya, Aigle. Aku kat sini.. jangan risau. Kita dah nak sampai ni." Ujar Ken. Lariannya semakin laju membelah hutan. Semak samun yang menghalang diredahnya tanpa teragak-agak. Cuma, keadaan yang gelap menyukarkan sedikit untuk dia tahu di mana dia berada sekarang. Dan kemana dia sedang menuju.

"Ken, aku mintak.. maaf..." sebelum dia kembali tidak sedarkan diri.

"Aigle! Aigle.. stay with me!" Panggil Ken namun tiada jawapan dari gadis di belakangnya.

"Aigle.. cis tak guna kau Ballad. Kalau aku jumpa kau, aku sumpah kau takkan terlepas dari aku.." gumamnya sendirian sambil memepercepatkan lagi lariannya.

..................................................................

Sape ship Aigle n Ken? Angkat tangan sket.. huhu.. author still berfikir2 lagi nk buat ke x scene romance lam story ni. Nak tye korang. Wajar atau x author masukkan love story lam ni. Vote3 😁

Beast And A Voyage ~Chapter 1~Wo Geschichten leben. Entdecke jetzt