part 117

2.1K 222 7
                                    

Lelaki berbaju putih berbelang kuning itu berjalan-jalan di sekitar pekan Gayst. Lelaki itu berambut putih bermata biru. Wajahnya serius. Tanpa secalit senyuman pun. Dia hanya berjalan-jalan seorang diri. Pengikut-pengikutnya yang lain mungkin sudah singgah di mana-mana bar yang ada di pekan itu. Almaklumlah, sudah lama mereka tidak singgah di Gayst Island. Arak-arak di pulau itu memang sedap. Boleh dikatakan arak terbaik di Euloth.

"Menyusahkan. Inilah sebabnya aku lebih suka kerja sendirian." Gumamnya perlahan. Dia singgah di sebuah bar berdekatan. Pemilik bar menyambut lelaki itu seakan-akan sudah lama mengenalinya.

"Komander Dean. Long time no see.." lelaki itu mengambil tempat di atas kerusi bertentangan dengan pemilik bar tersebut.

"Aku datang atas urusan salamander. Bukan untuk bersiar-siar, Bard." Bard tersenyum sinis.

"So, how can I help you, Salamander?" Dean meletakkan beberapa helai kertas berwarna coklat cair di atas meja bar.

"Bagitahu aku kalau kau ada jumpa mereka. They're the most wanted rookies. From Azurea." Ujar Dean. Serius. Bard mencapai 5 helai kertas itu, lalu satu persatu ditatapnya penuh minat.

"Wow.. 150k coins. Ini bukan rookie sebarangan ni."

"Aku tak nak tahu pasal tu. Bagitahu aku kalau mereka singgah di pulau ni."

"Hahaha.. why so serious, Commander? Relax. Drink some beer." Dean menumbuk meja kuat. Sehingga semua yang berada di dalam bar tersebut memandangnya dengan riak terkejut. Bar menjadi sunyi serta-merta. Buku lima Dean dikelilingi jalur cahaya biru kuning. Bentuknya seperti petir di langit. Cuma bezanya ia muncul di buku lima Dean.

"Aku serius, Bard. Kau jangan main-main. Aku tak ada masa dengan permainan kau. Aku akan tangkap lanun tak guna ni. Walau sampai lubang cacing sekalipun!" Bard hanya tenang di belakang meja bar. Dia tersengih.

"Fine.. what ever you say commander." Dean bangkit dari kerusi lalu melangkah keluar dari bar.

"Darah muda.. panas baran." Gumam Bard sebelum menampal 5 wanted poster di dinding barnya.

......................................................................

Wanted poster 5 lanun itu sudah diserahkan dan ditampal di seluruh pekan Gayst. Dean berjalan ke arah bar di mana semua pengikutnya sedang bersuka-ria. Namun, sebelum sampai di tempat yang ingin dituju, kakinya berhenti melangkah.

Matanya menangkap seorang lelaki yang sedang merenung wanted poster yang ditampal pada dinding batu di salah sebuah bangunan kedai. Tiba-tiba lelaki itu melompat kegembiraan. 5 wanted poster tersebut dikoyakkan dari dinding sebelum dia berlari pergi dari tempat itu.

"Itu kan..."

........................................................................

"Mana Theo ni? Kata nak cari pembaiki kapal." Soal Xara sambil bercekak pinggang. Baru sekejap tadi lelaki itu ada dengan mereka. Tapi sekarang, batang hidung sudah tidak nampak.

"Aku positif dia tengah cari makanan lagi sekarang ni." Ujar Ken sambil ketawa. Di tangannya terdapat sebotol arak. Diteguknya rakus. Tapi itulah, sebanyak manapun dia meneguk alkohol itu, dia tidak akan mabuk. Entah ilmu apa yang dia pakai pun tiada yang tahu.

"Kita cari dialah." Ujar Aigle.

"Itu bukan Theo ke?" Soal Xavier sambil menunding ke arah seorang lelaki yang sedang berlari dengan seketul ayam goreng di mulutnya. Lelaki itu hanya berlari melepasi mereka yang berada di satu lorong antara 2 bangunan batu di situ. Dan dibelakang kapten mereka itu terdapat seorang lelaki berbaju putih berbelang kuning sedang mengejarnya bersama-sama sekumpulan lelaki berpakaian seragam kuning.

"The~" mulut Aigle ditekup Ken sebelum sempat gadis itu melaungkan nama kapten mereka.

"Jangan Aigle. Kat belakang dia tu tentera Salamander." Ujar Ken.

"Damn it Theo. Aku dah cakap jangan cari pasal dengan Salamander. Kenapa kau degil sangat?" Marah Xara.

"Mungkin sebab tulah dia lari dan tak melawan kan." Ujar Ken.

"Tapi kau nampak tak? Dekat tangan lelaki yang kejar dia tu?" Soal Xavier. Ken mengangguk perlahan.

"Ada kilat."

"Kilat?" Soal Aigle.

"Lebih baik kita biarkan Theo bawa lari diorang dulu buat masa ni. Kita tak ada masa untuk berdepan dengan Salamander pula." Ujar Xara mendapat persetujuan dari rakan-rakannya yang lain.

Beast And A Voyage ~Chapter 1~Where stories live. Discover now