part 138

2.1K 220 11
                                    

Ken, Aigle dan Xavier melangkah masuk ke dalam sebuah bangunan kayu berbentuk bulat yang berada di tengah-tengah pekan Biggoy. Bangunan kayu itu besar sekali. Dan pengunjungnya sangat ramai. Dan sudah tentulah mereka adalah lanun.

Sebaik memasuki bangunan itu, mereka disajikan dengan satu permandangan yang unik. Tempat mereka berdiri kini adalah tingkat paling atas. Tingkat itu dikelilingi pagar besi yang ditengah-tengahnya adalah sebuah lubang besar. 3 sahabat itu mendekati pagar besi berkenaan untuk melihat apa yang ada di dalam lubang besar yang sangat dalam itu. Uniknya, terdapat 7 tingkat yang sama di bawah tingkat yang mereka sedang berdiri sekarang. Dan ketujuh-tujuh tingkat itu dipenuhi lanun yang sedang melepak sambil meneguk bir dan arak. Terdapat tangga di setiap tingkat bagi menyenangkan pengunjung untuk bergerak dari satu tingkat ke tingkat yang lain.

"Tempat apa ni?" Soal Aigle.

"Aku rasa... nilah dia.. tempat perjumpaan yang Alsy maksudkan tu." Ujar Ken.

"Hai cik adik... buat apa kat sini.. sini bukan tempat untuk perempuan cantik macam kau." Perhatian mereka teralih pada seorang lelaki yang sedang mengorat seorang wanita berambut panjang berwarna jingga. Lelaki bermata sepet itu kelihatan menarik kerusi di sisi wanita yang sedang meneguk bir gelas besar seorang diri di situ.

"Kau duduk situ dan kau akan mampus." Ujar wanita tersebut dengan suara yang serak. Matanya langsung tidak memandang lelaki berkenaan. Sebaliknya dia hanya memerhatikan bir di dalam gelasnya yang sudah tinggal sedikit.

"Hei.. janganlah sombong sangat. Kau tahu aku ni siapa? Aku Reyes! Battle commander lanun Musang merah. Bounty aku sudah mencecah 55k coins tau! Hahahahahahah!" Lelaki itu ketawa kuat lalu melabuhkan punggungnya di atas kerusi. Namun, belum sempat 1 saat lelaki itu duduk, kerusinya ditendang oleh wanita berkenaan sehingga ianya terbang ke belakang bersama Reyes sendiri. Merempuh pagar besi sebelum menjunam jatuh ke tingkat paling bawah.

Wanita itu mengetap giginya.

"Dah habis bir aku. Waiter!!!! Give me some more beer!!" Jerit gadis itu.

Aigle menelan air liurnya.

"Ganas betul lanun kat sini." Gumamnya perlahan.

"Kita kena cari Keith. Jom.." Xavier bersuara lalu berjalan ke arah tangga diikuti oleh Aigle dan ken.

................................................................

"Apa yang kau mengarut ni Atlas?" Soal Keith sebelum meneguk segelas air sejuk. Theo yang sedang duduk di hadapannya itu tersengih.

"Aku dah buat keputusan. Kau akan jadi navigator kitorang!" Keith tersedak.

"Navigator!? Kau nak cakap yang selama ni kau berlayar tanpa navigator? Macammana kau boleh survive?"

"Well, we just did. And we almost lost our ship. Sebab itu kami perlukan navigator. And menurut Theo, kau seorang navigator yang hebat." Jelas Xara. Keith terdiam sebelum dia ketawa terbahak-bahak. Xara dan Ash berpandangan sesama sendiri.

"Korang ni memang lawaklah."

"Apa yang lawaknya?" Soal ash.

"Korang sedar tak yang korang tengah ajak seorang bounty hunter untuk sertai lanun? Aku ni bounty hunter. Kerja aku tangkap lanun dan serahkan pada Salamander! Sepatutnya aku tangkap korang. Bukannya sertai korang."

"Peduli apa aku dengan semua tu. Kau sendiri yang decide apa yang kau nak jadi. Dan kau boleh jadi lanun dan sertai kitorang!" ujar Theo dengan serius dan penuh semangat. Keith tersengih kekok.

"Tapi kau yang tengah decide tu bukan aku.."

"Jadi navigator aku Keith! Bawa aku pergi ke destinasi terakhir Urre Gold." Theo meletakkan kedua-dua belah tangannya ke meja. Matanya serius memandang Keith. Keith terdiam. Dia menghabiskan sisa-sisa makanannya sebelum bangkit dari kerusi.

"Sorry, Atlas.. mungkin lain kali saja." Dan lelaki itu terus berlari meninggalkan gerai tersebut.

"Keith!!" Jerit Xara.

"Nampak macam tak ada harapan je?" Soal ash.

"Tak. Aku tak akan putus asa. Keith akan jadi navigator kita!" Ujar Theo penuh yakin membuatkan Xara menggeleng perlahan.

"Hei!! Lelaki tu kawan kamu kan? Dia belum bayar makanan dia! Semua sekali 15 coins." Ujar seorang mak cik berbadan gempal tiba-tiba. Mungkin pemilik gerai itu.

"Tak guna keith! Dia pergi macam tu je?" Ash menepuk dahinya.

"Apa lagi!? Lariii!!!!" Jerit Theo sebelum melarikan diri dari gerai tersebut diikuti oleh Ash dan Xara. Mak cik berbadan gempal itu menjerit kuat sebelum cuba mengejar mereka dengan senduk di tangan. Malangnya, langkah mereka langsung tidak dapat dikejar.

"Budak-budak lanun tak guna!"

.................................................................

For your information guys. Author karang setiap part lebih kurang 600 ++ patah perkataan je. Dari awal cite ni lagi. And cite2 author yang lain pun sama je. Tak pernah kurang dari 600, ya. Paling banyak author karang pun dalam 800 words. So, kalau nampak part tu pendek sket, ingatlah.. yang author xpernah karang kurang dari 600 patah perkataan. Hahahahah  😅😅

Beast And A Voyage ~Chapter 1~Where stories live. Discover now