part 94

2.2K 222 7
                                    

"Kau jangan kurang ajar dengan tuanku! Aku masih boleh terima kau panggil ayahanda dengan panggilan pak cik. Tapi, sekarang kau nakkan mahkota kebesaran diraja? Lepasi aku dulu manusia tak guna!" Marah Frohs walaupun kedua-dua belah tangannya masih mengendong adiknya, Pearl. Raja Ohz mendiamkan diri. Tangannya memegang bahu puteranya. Semua pengawal yang berada di situ termasuklah Frohs sendiri terkejut saat Raja Ohz menanggalkan mahkota emas yang terletak elok di kepalanya sejak sekian lama.

Dia berenang perlahan ke arah Theo yang sedang bercekak pinggang lalu mahkotanya dihulurkan ke lelaki itu.

"Walaupun mahkota ini beta serahkan kepada kamu, beta tetap dengan pendirian beta. Kamu tetap manusia. Tapi, kamu telah selamatkan puteri beta. Beserta dengan rakyat-rakyat beta yang lain. Permintaan kamu, beta tunaikan. Sebagai tanda terima kasih." Ujar Raja Ohz. Theo ketawa perlahan membuatkan si raja terpinga-pinga. Begitu juga dengan Frohs.

"Apa yang pak cik mengarut ni? Saya tak nak mahkota pak cik tu. Saya dah lama berhenti jadi pencuri. Sekarang saya dah jadi lanun yang bermaruah." Ujar Theo membuatkan Xavier di belakangnya tersengih. Mahkota bersalut emas bertatahkan 3 biji berlian merah itu disambut. Dia membelek-belek mahkota tersebut lalu satu serpihan emas berwarna merah keemasan yang melekat betul-betul di atas berlian paling atas itu dicabutnya. Serpihan emas itu berkilauan. Walaupun di dalam air. Dia tersenyum.

"Itukan, 6th pieces?" Soal Aigle. Xavier mengangguk membuatkan semua rakan-rakannya faham. Mahkota Theo serahkan kembali kepada si raja.

"Serpihan ni yang kitorang sedang cari. Don't worry, you can keep your throne." Ujar lelaki itu sambil menunjukkan serpihan itu kepada Raja Ohz.

"Serpihan?" Soal Raja Ohz sambil meneliti serpihan Urre Gold di tangan Theo.

"Inilah serpihan Urre Gold. One of the great legendary treasure's pieces." Raja Ohz tersentak dengan kata-kata Theo.

"Urre Gold?" Raja Ohz terdiam sebentar. Urre Gold. Dia pernah dengar cerita mengenainya. Ianya dari seorang sahabat karib. sahabat yang sudah lama dia lupakan. Lama dulu. Dan semuanya telah dilupakan disebabkan kebenciannya pada manusia.

"Ya.. beta ingat. Beta ingat. Black pernah ceritakannya pada beta, dulu." Raja Ohz tersenyum. Mengenangkan kenangannya bersama satu-satunya sahabat karib yang dia ada.

"Black? Tuanku maksudkan, Kapten Blackstone?" Soal Ken.

"Sudah tentulah. Blackstone Balthier.. satu-satunya sahabat beta. Dan kebencian beta terhadap manusia telah membuatkan beta lupakan dia. Oh, Black.. maafkan aku." Raja Ohz terduduk di atas batu lalu kepalanya digosok perlahan.

"Apa kena-mengena pak cik dengan Kapten Blackstone?" Soal Theo.

"Black.. pernah datang ke sini. Dan waktu tu, kami masih muda. Kami mula rapat apabila dia menyelamatkan Crystal Cove dari serangan ikan jerung gergasi. Ketika tu, mereka hanya bertiga. Blackstone, Eldritch Rackham dan Quiller Lionel." Xavier tersentak.

"Eldritch dan Lionel!! Mereka first mate Kapten Blackstone??" Kata lelaki itu membuatkan rakan-rakannya yang lain turut sama terkejut.

"Maksud kau, pak Cik Eldritch dekat Blue Line dan Dr. Lionel dekat Azuris Enclave!?" Soal Xara. Xavier mengangguk laju.

"Patutlah aku rasa macam pernah dengar nama pak cik Eldritch hari tu." Gumam Xavier.

"Sekejap, maknanya kalian pernah berjumpa dengan mereka?" Soal Raja Ohz.

"Mestilah. Dekat Azurea. Diorang yang dah tolong kitorang sampailah kitorang boleh sampai dekat sini." Ujar Theo. Sekali lagi Raja Ohz terdiam. Nampaknya sekarang, dia sendiri teragak-agak. Tidak ada manusia lain lagi yang dia boleh percaya selain 3 lanun lagenda itu. Dan kalaulah mereka sendiri pun percayakan anak-anak muda ini, kenapa tidak dia. Lagipun.. mereka dah bantu Crystal Cove. Sama macam Blackstone dan 2 rakannya dulu.

Kriukkk...

Raja Ohz tersentak dari lamunan. Dia mengalihkan pandangannya ke arah Theo yang sedang dimaki oleh Xara. Sebenarnya, lelaki muda itu sememangnya mengingatkan dia pada Blackstone. Dan tanpa sengaja dia mengukirkan senyuman.

"Ayahanda?" Tegur Frohs. Perasan dengan senyuman ayahnya.

"Jemput mereka untuk sarapan bersama kita." Raja Ohz bangkit dari duduk lalu berenang masuk ke dalam istana. Frohs yang masih lagi sedang menggendong adiknya itu terpinga-pinga. Dia sendiri tak faham apa yang sedang difikirkan si raja tua itu. Baru tadi dia cakap yang dia bencikan manusia. Sekarang, si raja itu ingin menjemput mereka untuk sarapan? Apa yang si raja tua itu fikirkan?

"Yeah! Sarapan!!" Jerit Theo sambil mengangkat kedua-dua belah tangannya ke udara.

Beast And A Voyage ~Chapter 1~Where stories live. Discover now