DSPC : 89

27.8K 1.3K 22
                                    

Mata yang masih kuyu itu sesekali diusapnya lembut. Selimut yang masih menyelubung diri ditarik lalu dilemparnya jauh dari toto. Mulutnya yang menguap lebar itu ditutup dengan telapak tangan. Isyraf Nazran bangun lalu duduk bersila merenung kelambu yang dipasang mamanya malam tadi. Kantuk masih ada namun digagahkan jua dirinya untuk bangun. Dia menuju ke bilik air yang berada di ruangan dapur. Lampu dapur yang samar menyala menjadi penemannya.

"Mengantuknya."

"Tapi kena Subuh jugak ni."

"Kalau sambung tidur, confirm tengah hari baru aku bangun balik ni."

Pili air dibuka. Pancuran air dari pili itu meluncur keluar dengan laju. Hujung jemari dijulurkan pada air yang setia mengalir. Sejuk sungguh! Isyraf Nazran segera menjauhkan diri lalu bersandar di balik dinding dengan mata yang terpejam rapat. Tubuh tinggi lampainya dipeluk erat bagi menahan kedinginan pagi.

"Kring!!!"

Alarm telefon yang kuat berdering itu menyebabkan Ilya Nasuha terjaga dari tidur. Dengan riak muka yang masih menahan kantuk, dia pantas mematikan deringan itu. Perlahan-lahan dia bangun lalu keluar dari kelambu untuk ke bilik air. Tudung sarung yang berada tidak jauh darinya dicapai lalu disarungkan ke kepala. Walaupun di rumah ini semuanya telah dikenali, auratnya masih perlu dijaga. Cukuplah nanti dia dan Isy bergelar suami isteri, baru semuanya sudah tidak terbatas lagi.

Sesekali mata bundarnya ditenyeh dengan bibir yang memuncung. Dengan kesejukan pagi yang mencengkam hingga ke tulang hitam, membuatkan dirinya asyik berpeluk tubuh. Pintu bilik air itu ditolak. Tidak berkunci dan dia melangkah masuk dengan penuh selamba.

"Takde siapa kan?"

"Ah, masuk je lah."

Kolah air yang besar itu dipandang sekilas. Tudung yang berada di kepala dibuka lalu terurai rambut panjangnya yang paras pinggang. Sedang dia menyedok air menggunakan gayung, kedengaran pili air di dalam tandas terbuka. Dia kaku. Adakah hantu juga bangun seawal pagi ini?

Ilya Nasuha hanya diam membatu menghentikan aktivitinya yang ingin mengambil wudhuk sebentar tadi. Kedengaran pintu bilik air itu perlahan-lahan terbuka dari dalam. Dia cuba memberanikan diri untuk berpaling. Keadaan gelap itu menyukarkan dirinya untuk tahu apa yang ada di dalam bilik air itu. Dengan separuh berani dan separuh takut, dia berjalan jua menuju ke bilik air itu.

Pintu bilik air itu ditolaknya dengan perlahan. Sosok tubuh hitam yang berada di hadapannya kini membuatkan Ilya Nasuha tergamam. Dia langsung tidak dapat bergerak malah jantungnya seakan berhenti daripada berdegup. Disebabkan terlampau gugup, Ilya Nasuha terus jatuh tergolek dek lantai yang licin. Rambut panjangnya turut flip hingga menutup wajahnya. Bibirnya tidak berhenti mengaduh sakit.

'Ada ke hantu minyak zaman moden ni?'

'Tapi kalau takde, habis lembaga apa yang ada depan mata aku sekarang ni?'

'Takkan lah hantu jembalang?'

"Arhh, sakitnya."

"Arhh.... arhhhh."

Isyraf Nazran terus membuka mata dengan luas. Tatkala terdengar akan suara gadis yang sedang mengaduh sakit berhampiran dirinya, membuatkan dia berasa sedikit cuak. Rasa kantuknya sedari tadi terus terbang dan digantikan dengan rasa gerun yang melampau.

Kini, anak mata hazelnya itu sedang tertancap pada sosok tubuh yang sedang terduduk sambil berpeluk tubuh di hadapannya. Sosok tubuh itu mengenakan baju putih di tubuhnya dan berambut panjang yang menutup sebahagian wajahnya yang putih melepak.

'Cik Ponti dalam toilet mama ke ni?!'

Kebetulan pula terdapat sedikit imbasan cahaya daripada luar pintu bilik air tepat ke arah 'benda' itu berada. Dia semakin kaku. Mata hazelnya pula masih setia untuk merenung 'benda' di hadapannya itu. Kakinya entah mengapa seperti bagai di gam supaya terus berada di situ.

DIA SI PEMBEKU CINTA : CWhere stories live. Discover now